- Νέα
- Δελτία Τύπου
Άρθρο της IRU για τα 13 ελληνικά φορτηγά που αποκλείστηκαν στο Ιράκ εν μέσω της πανδημίας COVID-19
Ακολουθεί άρθρο της IRU που αναρτήθηκε στην επίσημη ιστοσελίδα της στις 22/9/20 εδώ
Η ανεπίσημη μετάφραση στα ελληνικά έγινε από την ΟΦΑΕ
Σχετικές αναρτήσεις: Δελτίο Τύπου ΟΦΑΕ για την επιστροφή των οδηγών στην Ελλάδα
------------------
COVID-19 περιορισμοί στα σύνορα: τα "μαθήματα" που πήραμε
Καθώς η πανδημία βρίσκεται ακόμα στο αποκορύφωμά της σε ορισμένες περιοχές του κόσμου και με το φόβο για ένα δεύτερο κύμα σε άλλες περιοχές, εξακολουθούν να ισχύουν μονομερείς περιορισμοί από κάποιες χώρες στα σύνορα, συχνά με δραματικές επιπτώσεις στη μεταφορά εμπορευμάτων και στους εργαζόμενους και τους οδηγούς που μεταφέρουν τα προϊόντα μας πέρα από τα διεθνή σύνορα.
Ρωτήσαμε το ελληνικό μέλος της IRU, την Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας (ΟΦΑΕ), για την ιδιαίτερα ανησυχητική κατάσταση από την αρχή της πανδημίας στην οποία περιήλθαν 13 ελληνικά φορτηγά που αποκλείστηκαν στο Ιράκ λόγω περιορισμών στα σύνορα της ευρύτερης περιοχής, και πώς μπορούν να αποφευχθούν παρόμοιες καταστάσεις στο μέλλον.
Ποιος ήταν ο ανθρώπινος αντίκτυπος των φορτηγών που εγκλωβίστηκαν για 4 μήνες;
Οι οδηγοί πέρασαν 30 ημέρες στα φορτηγά τους στα σύνορα του Ιράκ. Η κατάσταση ήταν αγχωτική για αυτούς αλλά και για τους οικείους τους, καθώς δεν ήταν προετοιμασμένοι για τόσο μεγάλης διάρκειας παραμονή στα φορτηγά τους και άρχισαν να εξαντλούνται τα τρόφιμα, οι ιατρικές προμήθειες και τα μετρητά.
Δύο από τους οδηγούς είναι διαβητικοί και έπρεπε να κανονίσουμε την αποστολή των ειδικών φαρμάκων τους. Ένας ακόμα από τους οδηγούς αρρώστησε κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, αλλά ευτυχώς ανάρρωσε γρήγορα. Ένας άλλος έπρεπε να επιστρέψει στην Ελλάδα πριν από το Πάσχα για προγραμματισμένη χειρουργική επέμβαση.
Σε ένα σημείο, η επιστροφή τους στην Ελλάδα ήταν πολύ αβέβαιη. Οι οικογένειές τους ανησυχούσαν πολύ επειδή ο COVID-19 εξαπλωνόταν ραγδαία και τα περιοριστικά μέτρα καθιστούσαν σχεδόν αδύνατες τις διεθνείς μετακινήσεις.
Και ποιος ήταν ο αντίκτυπος στην επαγγελματική τους δραστηριότητα;
Από την πλευρά της επαγγελματικής δραστηριότητας, τα οχήματα έμειναν εκτός λειτουργίας συνολικά για τέσσερις μήνες. Ενώ οι οδηγοί μπόρεσαν να επιστρέψουν αεροπορικώς στην πατρίδα τους, αναγκάστηκαν να αφήσουν τα φορτηγά τους στο Ιράκ. Οι περισσότεροι από τους οδηγούς είναι αυτοαπασχολούμενοι, πράγμα που σημαίνει ότι αυτά τα φορτηγά είναι το μοναδικό επιχειρηματικό τους εργαλείο. Μόνο μερικοί από αυτούς διαθέτουν επιπλέον οχήματα. Για τους αυτοαπασχολούμενους, η αδυναμία εργασίας για τέσσερις μήνες σημαίνει σοβαρή απώλεια εισοδήματος αλλά και πελατών.
"Η εμπειρία μας στο Ιράκ αποδεικνύει πως τα σύνορα πρέπει να παραμένουν ανοιχτά για τη μεταφορά εμπορευμάτων. Οι περιορισμοί στις διασυνοριακές διελεύσεις, όχι μόνο εμποδίζουν την ελεύθερη διακίνηση των εμπορευμάτων, εμποδίζουν κι εμάς τους ίδιους από το να κάνουμε τη δουλειά μας. Είμαστε εργαζόμενοι, όχι ήρωες. Θέλουμε να κινούμαστε στους δρόμους, όχι να γινόμαστε πρωτοσέλιδο."
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΟΜΙΛΙΑΔΗΣ, Ιδιοκτήτης/οδηγός φορτηγού με έδρα την Ελλάδα
Ποιος βοήθησε στην επίλυση της κατάστασης και πώς;
Τα Ελληνικά Υπουργεία Μεταφορών και Εξωτερικών Υποθέσεων, ιδίως το ελληνικό προξενικό γραφείο στο Ερμπίλ, συμμετείχαν ενεργά καθ'όλη την διάρκεια. Το ελληνικό Υπουργείο Μεταφορών κατάφερε να λάβει ειδική άδεια για πτήση από το Ερμπίλ/Ιράκ προς την Αθήνα/Ελλάδα, ενώ όλες οι διεθνείς πτήσεις προς / από το Ιράκ είχαν διακοπεί. Ναύλωσαν επίσης το αεροπλάνο και ανέλαβαν το συνολικό κόστος της πτήσης.
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τους συναδέλφους μας στην Ένωση Επιμελητηρίων της Τουρκίας (TOBB) και τη Διεθνή Ομοσπονδία Μεταφορέων (UND) που εργάστηκαν σκληρά για να μας βοηθήσουν να βρούμε μια λύση και παρείχαν υποστήριξη στους Έλληνες οδηγούς, ενώ βρισκόντουσαν εγκλωβισμένοι στα σύνορα.
Η ΟΦΑΕ ενήργησε ως μεσάζων και συντόνιζε όλους τους εμπλεκόμενους. Βρισκόμασταν σε τακτική επαφή με τους οδηγούς και με τους κοντινούς συγγενείς τους στην Ελλάδα.
Η ομοσπονδία μας συμμετείχε επίσης ενεργά στην προσπάθεια να πάρουν κάποιο είδος αποζημίωσης ή στο σχέδιο αποκατάστασης για την παροχή οικονομικής υποστήριξης στους οδηγούς. Η Διοίκηση της ΟΦΑΕ πραγματοποίησε πολλές συναντήσεις με βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων και έχει αποστείλει πολλά επίσημα αιτήματα στην ελληνική κυβέρνηση.
Πηγή: https://www.iru.org/resources/newsroom/covid-19-border-restrictions-lessons-learn