- Νέα
- Διεθνή Νέα
Ψηφιοποίησέ το: μεταμορφώνοντας τις διεθνείς μεταφορές
Ο Διευθυντής Παγκόσμιας Καινοτομίας της IRU, Zeljko Jeftic, ρίχνει φως στην ψηφιακή επανάσταση στον τομέα του εφοδιασμού και ενισχύει την ανάγκη ανταλλαγής βέλτιστων πρακτικών σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ εξηγεί πως πρέπει να υπάρχει η ψηφιακή υποδομή προτού η βιομηχανία μπορέσει να επωφεληθεί από πρωτοποριακές καινοτομίες, όπως επί παραδείγματι τα αυτόνομα οχήματα. Εξετάζει τα έγγραφα ψηφιακών μεταφορών, την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Τηλεδιοδίων, τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων καθώς και τις τελευταίες ψηφιακές τάσεις από διάφορα μέρη του κόσμου.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΤΟ e-CMR
Στις μέρες μας βρισκόμαστε στα πρόθυρα πρωτοφανών αλλαγών, οι οποίες θα αναδιαμορφώσουν στο μέλλον τον τρόπο που μεταφέρουμε αγαθά και ανθρώπους.
Η καινοτομία και οι ψηφιακές υπηρεσίες αναδιαμορφώνουν τον κόσμο όπως τον γνωρίζουμε, ωστόσο όταν μιλάμε για την κινητικότητα, τα βασικά στοιχεία παραμένουν αμετάβλητα παρά τις σημαντικές βελτιώσεις που εχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια. 'Ενα πολύ μεγάλο κομμάτι των μεταφορών βασίζεται σε έντυπο υλικό ενώ ακόμη και στις περιπτώσεις που τα στοιχεία είναι διαθέσιμα σε ηλεκτρονική μορφή, η κοινοποίησή και ο διαμοιρασμός τους είναι αρκετά περιορισμένα. Συχνά, ο εν λόγω περιορισμός που προκύπτει γίνεται για «καλό σκοπό» εφόσον στοχεύει στην προστασία δεδομένων, εντούτοις τις περισσότερες φορές η έλλειψη διαλειτουργικότητας και επαγγελματικών διασυνδέσεων αποτελούν τις βασικές αιτίες αυτού.
Οι ψηφιακές υπηρεσίες επαναδιαμορφώνουν τον έως σήμερα γνωστό κόσμο
Σύντομα θα κάνουν την εμφάνισή τους τα αυτοματοποιημένα και αργότερα τα αυτόνομα οχήματα. Ήδη βρίσκεται προ των πυλών η αυτοματοποίηση των διαδικασιών που διενεργούνται σε μια αποθήκη, δηλαδή η απο κοινού εργασία ανθρώπων και μηχανημάτων με σκοπό ταχύτερους χρόνους συσκευασίας και αποστολής. Παράλληλα, δοκιμάζεται η τεχνολογία «Blockchain» για υπηρεσίες κινητικότητας, ενώ ήδη βρίσκονται στο στάδιο εργασιών οι τεχνολογίες που βασίζονται σε επικοινωνίες οχήματος προς όχημα (V2V) και οχήματος προς υποδομή (V2I), ενώ και το ηλεκτρονικό εμπόριο βρίσκεται σε ιδιαιτέρως υψηλά ποσοστά.
Όλες αυτές οι αλλαγές προκλήθηκαν από τις ψηφιακές τεχνολογίες.
Η ψηφιακή αποθήκευση και ανταλλαγή δεδομένων είναι το κλειδί στην επίτευξη βέλτιστων τρόπων μεταφοράς, όπου όλες οι αποστολές μπορούν να προγραμματίζονται ορθά ώστε κάθε φορτηγό να είναι γεμάτο, να ακολουθεί τη βέλτιστη διαδρομή και να θεωρείται ένα αναπόσπαστο κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Για να το θέσουμε απλά, οι καινοτομίες ως προς τη προσαρμογή φορτίου, τη συμμόρφωση ροής, τα έξυπνα συστήματα μεταφοράς και την οικολογική οδήγηση αυξάνουν την αποδοτικότητα χωρίς να μειώνουν τις δυνατότητες. Συνεπώς, όσο πιο πολύ αυξάνεται η ζήτηση εμπορευμάτων και τα ορυκτά καύσιμα ελαττώνονται, η καινοτομία αποτελεί μία βιώσιμη αλλαγή στάσης και φιλοσοφίας.
Ας ξεκινήσουμε όμως με τα βασικά.
Αύξηση της δυναμικής του e-CMR
Στις οδικές μεταφορές, τα βασικά έγγραφα που επιτρέπουν τις διεθνείς μεταφορές είναι οι φορτωτικές CMR. Κάθε χρόνο χρησιμοποιούνται στην Ευρώπη περίπου 150-200 εκατομμύρια CMR αλλά και άλλου τύπου δελτία αποστολής για διεθνείς μεταφορές, ενώ ο αριθμός αυτός εκτοξεύεται στο 1 δισεκατομμύριο εάν συμπεριληφθεί και η εθνική μεταφορά εμπορευμάτων.
Πέραν των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της χρήσης χαρτιού, θα μπορούσε να εξοικονομηθεί ένα ποσοστό χρόνου διαχείρισης της τάξεως του 38% έως 44% που αφορά στη συμπλήρωση, μορφοποίηση, εκτύπωση, έλεγχο, υπογραφή και επανέλεγχο των δελτίων CMR. Στη Σκανδιναβία για παράδειγμα, κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αποφέρει εξοικoνόμηση ύψους τριών ευρώ για κάθε δελτίο CMR που χρησιμοποιείται.
Εκτός του CMR που περιγράφεται παραπάνω, το ίδιο ισχύει και για συστήματα τελωνειακής διαμετακόμισης όπως το TIR και τα λοιπά έγγραφα μεταφοράς.
Τα ηλεκτρονικά έγγραφα και η ανταλλαγή δεδομένων θα αυξήσουν τη διαφάνεια, την ακρίβεια και την ταχύτητα της διαδικασίας. Σήμερα, δυστυχώς, οι καθυστερημένες για μέρες ίσως και εβδομάδες πληρωμές είναι ένα σύνηθες φαινόμενο καθότι οι μεταφορείς είναι απαραίτητο να παρουσιάσουν υπογεγραμμένα έγγραφα CMR. Σε επιχειρήσεις που εξαρτώνται από χαμηλά περιθώρια κέρδους, η ρευστότητα συχνά αποτελεί ζήτημα καθημερινής επιβίωσης.
Ας εξετάσουμε ως παράδειγμα την εταιρία «BLG Automative Logistics». Η εν λόγω εταιρία χρησιμοποιεί δύο εκατομμύρια φύλλα χαρτί για μεταφορές που αφορούν ένα εκατομμύριο οχήματα το χρόνο. Για ολόκληρη την Ευρώπη η αναλογία αυτή αντιστοιχεί σε 16,5 εκατομμύρια οχήματα μεταφοράς και 33 εκατομμύρια φύλλα χαρτί το χρόνο.
Θα μπορούσαμε λοιπόν με την ψηφιοποίηση να εξοικονομήσουμε έως και 135 τόνους ξύλου το χρόνο. Λαμβάνοντας υπ’όψη μας και το γεγονός ότι 14,5 εκατομμύρια τόνοι (στοιχεία του 2015) μεταφέρονται με φορτηγά στην Ευρώπη, το ποσοστό εξοικονόμησης αντιστοιχεί σε ένα ολόκληρο οικοσύστημα.
Πέραν της ιδιαίτερα σημαντικής πτυχής της προστασίας των δασών από τη χρήση λιγότερου χαρτιού καθώς και της δυνατότητας ανάπτυξης της οικονομίας διαμέσου της διαφάνειας, της ακρίβειας και της ταχύτητας, η ψηφιοποίηση προσφέρει επιπλέον έμμεσα οφέλη για την οδική ασφάλεια.
Το ευρωπαϊκό έργο «iHeERO» έδειξε ότι οι ειδοποιήσεις έκτακτης ανάγκης (eCall) μπορούν να συνδεθούν με πηγές πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο, όπως οι υπηρεσίες e-CMR, για να ενημερώσουν άμεσα τις ομάδες διάσωσης όχι μόνο για τη θέση και τον τύπο του φορτηγού αλλά και για τον τύπο των μεταφερόμενων εμπορευμάτων, σε περίπτωση που ένα φορτηγό εμπλακεί σε ένα ατύχημα. Αυτό θα επέτρεπε στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης να αντιμετωπίζουν και να αντιδρούν καλύτερα σε ενδεχόμενο ατύχημα όπου εμπλέκονται φορτηγά οχήματα.
Αύξηση της δυναμικής του e-CMR - όσο αυξάνονται οι χώρες που το υιοθετούν, αυξάνονται και τα πλεονεκτήματα
Η δυναμική του e-CMR εξαπλώνεται και όσο αυξάνονται οι χώρες που το υιοθετούν, τόσο θα αυξάνονται και τα οφέλη. Ορισμένες χώρες της Ευρώπης και της Ευρασίας το προωθούν και τόσο ο ΟΗΕ όσο και η ΕΕ υποστηρίζουν σθεναρά τα ψηφιακά έγγραφα μεταφορών και την ανταλλαγή δεδομένων. Το Λουξεμβούργο και το Ιράν ήταν οι δύο τελευταίες χώρες που προσχώρησαν στο συμπληρωματικό πρωτόκολλο e-CMR, αποδεικνύοντας ότι δεν υπάρχουν όρια όταν μιλάμε για ψηφιοποίηση.
Επανασχεδιάζοντας τους τύπους – χωρίς να γυρίσουμε στο «μηδέν»: μαθαίνοντας από τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές
Το 2018 θα αποτελέσει ορόσημο για τον προσδιορισμό των κανόνων που αφορούν στην προστασία δεδομένων. Ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (GDPR), που αναπτύχθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα τεθεί σε ισχύ στις 25 Μαΐου και θα επηρεάσει οποιαδήποτε επιχείρηση η οποία επιδιώκει να διατηρεί βάσεις δεδομένων πελατών ή χρηστών. Οι εταιρίες που δεν θα συμμορφωθούν με τα όσα προβλέπει ο νέος αυτός κανονισμός θα έρθουν αντιμέτωπες με σημαντικές οικονομικές κυρώσεις. Όλοι οι πάροχοι ψηφιακών υπηρεσιών, από τις πλατφόρμες εμπορευματικών μεταφορών και τις επιχειρήσεις μεταφορών μέχρι τους παρόχους καινοτόμων λύσεων καμερών πορείας (dashcam) για την οδική ασφάλεια θα πρέπει να λειτουργούν σύμφωνα με τον εν λόγω κανονισμό.
Μια ακόμα μεγάλη αλλαγή στην Ευρώπη θα αποτελέσει η εισαγωγή των Ευρωπαϊκών Συστημάτων Τηλεδιοδίων (EETS) που έχουν ως στόχο τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας των τελών για τη χρήση του οδικού δικτύου ανάμεσα στις διάφορες χώρες. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε ότι ο αριθμός των κουτιών των οδικών τελών στα φορτηγά θα μειωθεί (ιδανικά σε ένα) και θα απλοποιηθούν οι διαδικασίες πληρωμής.
Με βάση λοιπόν τα όσα αναφέρθηκαν σχετικά με τη θεμελιώδη αλλαγή στην εφοδιαστική αλυσίδα, αποτελεί ζήτημα καίριας σημασίας η διεθνής ανταλλαγή των βέλτιστων πρακτικών.
Με βάση λοιπόν τα όσα αναφέρθηκαν σχετικά με τη θεμελιώδη αλλαγή στην εφοδιαστική αλυσίδα, αποτελεί ζήτημα καίριας σημασίας η διεθνής ανταλλαγή των βέλτιστων πρακτικών.
Αν και η Ευρώπη και η Ευρασία, κάνουν σαφή βήματα προς την υιοθέτηση των ψηφιακών εγγράφων μεταφοράς, μπορούν ακόμα να διδαχθούν από τις πρακτικές της Βραζιλίας και του Μεξικού. Τα έντυπα μεταφοράς, στις δύο αυτές χώρες, έχουν γίνει ψηφιακά εδώ και αρκετά χρόνια παρέχοντας αυξημένη διαφάνεια ανάμεσα στους συμβαλλόμενους και απλοποιώντας έτσι τη συμμόρφωση με τις κανονιστικές διαδικασίες.
Κοιτάζοντας το Αμερικανικό σύστημα οδικών μεταφορών παρατηρούμε ότι η βασική προσπάθεια ψηφιοποίησης τα τελευταία χρόνια έγινε με την εισαγωγή των Ηλεκτρονικών Συσκευών Καταχώρησης (ELD). Στις 18 Δεκεμβρίου 2017 οι Ηλεκτρονικές Συσκευές Καταχώρησης έγιναν υποχρεωτικές για όλα τα φορτηγά που εκτελούν μεταφορές στις Η.Π.Α. Η εισαγωγή αυτή έγινε αφού είχαν προηγηθεί συζητήσεις πάνω σε θέματα όπως το πώς θα χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα των ELD από τις αρχές αλλά και το πώς θα διασφαλιστούν τα δεδομένα αυτά. Η προσπάθεια αυτή έγινε με την υποστήριξη της American Trucking Associations (ATA), μέλος της IRU. Παρόλο που διαφέρουν κατά την εφαρμογή τους από τους Ευρωπαϊκούς ψηφιακούς ταχογράφους, που υπάρχουν εδώ και αρεκτά χρόνια, και οι δύο λύσεις έχουν τον ίδιο σκοπό, την καταγραφή δηλαδή του χρόνου οδήγησης και την οδηγική δραστηριότητα. Στην περίπτωση αυτή, οι Ευρωπαϊκές εμπειρίες μπορούν να μειώσουν τις πιθανές ανησυχίες, «δίνοντας ένα μάθημα» στους Αμερικανούς συναδέλφους να επιδείξουν επι τόπου τα οφέλη.
Για παράδειγμα ο μέσος χρόνος αναζήτησης μιας μεταφοράς μειώθηκε από 2.27 σε 0.38 ημέρες
Επίσης, με κάνει ιδιαίτερα χαρούμενο το γεγονός ότι η ευφυής πλατφόρμα εφοδιαστικών πληροφοριών ΥΜΜ έγινε πρόσφατα μέλος της IRU. H YMM αποτελεί για την Κίνα την πρώτη εγχώρια πλατφόρμα διεκπεραίωσης μεταφοράς φορτίων, χρησιμοποιώντας στο μέγιστο βαθμό τα τελευταία τεχνολογικά μέσα όπως cloud computing, μαζικά δεδομένα και mobile internet. Έχει περισσότερους από 3,900,000 εγγεγραμμένους οδηγούς βαρέων οχημάτων και περισσότερους από 850,000 ιδιοκτήτες μεταφορικών επιχειρήσεων. Η αποδοτικότητα στη διαχείριση τέτοιων τεράστιων αριθμών μεταφορικών φορέων είναι συγκλονιστική. Για παράδειγμα ο μέσος χρόνος αναζήτησης μιας μεταφοράς έχει μειωθεί από 2.27 μέρες σε 0.38.
Μεγάλα παραδείγματα ψηφιοποίησης μπορεί να βρει κανείς σε διάφορα μέρη της Αφρικής, όπου οι πλατφόρμες εμπορευματικών συναλλαγών είναι σε άνθιση και το σύστημα της τηλεφωνικής τραπεζικής, M-pesa, χρησιμοποιείται για την αποπληρωμή μεταφοράς αγαθών. Όπως έχω ήδη πει, δεν υπάρχουν ψηφιακά όρια: η M-pesa έχει εισαχθεί όπως βλέπουμε και σε άλλες ηπείρους.
Θωρακίζοντας το μέλλον του τομέα μας
Τα στοιχεία αυτά αποτελούν μόνο την κορυφή στο παγόβουνο της καινοτομίας και της ψηφιοποίησης στον ευρύ τομέα των οδικών μεταφορών. Κάθε ένας από αυτούς τους όρους χρήζει βαθύτερης ανάλυσης και διερεύνησης και η IRU παίρνει την πρωτοβουλία να παραχωρήσει στον τομέα μας μια πλατφόρμα για να μάθει και να ανακαλύψει αυτούς τους νέους όρους. Το 2018 προαναγγέλλει δύο μεγάλες συγκεντρώσεις για τους πρωτοπόρους του κλάδου μας, και οι δύο προσανατολισμένες στην καινοτομία και την ψηφιοποίηση.
Δύο μεγάλες συγκεντρώσεις για τους πρωτοπόρους του κλάδου μας, και οι δύο προσανατολισμένες στην καινοτομία και την ψηφιοποίηση.
Στις 12 Απριλίου θα λάβει χώρα στο Άμστερνταμ το συνέδριο IRU Logistics & Innovation Solutions όπου η IRU σε συνεργασία με τα μέλη της θα φέρει κοντά τη βιομηχανία των οδικών μεταφορών με αυτή της εφοδιαστικής αλυσίδας για να παρουσιαστούν οι τελευταίες ψηφιακές λύσεις όπως οι πλατφόρμες εμπορευματικών μεταφορών, το EETS, τα ηλεκτρονικά έγγραφα, τις νέες τηλεματικές λειτουργίες και τις πρακτικές ανταλλαγής δεδομένων. Το συνέδριο θα δώσει ακόμα τη δυνατότητα στους μεταφορείς να μάθουν τις πιο πρόσφατες αλλά και μελλοντικές απαιτήσεις των οδικών μεταφορών από πλατφόρμες μεγάλων μεταφορών και ηλεκτρονικού εμπορίου. Τέλος, οι μεταφορείς θα έχουν τη δυνατότητα να μοιραστούν τις εμπειρίες τους και να εδραιώσουν κοινούς επιχειρηματικούς δεσμούς μεταξύ τους αλλά και με σημαντικούς διεθνείς μεταφορείς και εξέχοντες παρόχους υπηρεσιών.
Στις 6-8 Νοεμβρίου, στο Μουσκάτ του Ομάν θα πραγματοποιηθεί το παγκόσμιο συνέδριο IRU World Congress – Innovation on the Move- συγκεντρώνοντας εκπροσώπους του τομέα από όλο τον κόσμο έτσι ώστε να συζητηθούν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε στις οδικές μεταφορές και συναλλαγές, μέσα από σημαντικά πορίσματα των ηγετών, εταιριών, κυβερνήσεων και Ομοσπονδιών έτσι ώστε να αντλήσουμε από αυτά τις βέλτιστες πρακτικές και να μάθουμε το πώς να τις εξελίξουμε και να τις πολλαπλασιάσουμε. Το Ομάν έχοντας ως στόχο να αποτελέσει έναν ηγετικό περιφερειακό λογιστικό κόμβο προσφέρει μεγάλες δυνατότητες επιδεικνύοντας σύγχρονες, παγκόσμιας κλάσης και καινοτόμες λύσεις.
Ο κόσμος δεν θα είναι έτοιμος για τα αυτόνομα οχήματα χωρίς μια ολοκληρωμένη ψηφιακή υποδομή στην εφοδιαστική αλυσίδα
Η καινοτομία και ειδικότερα η ψηφιοποίηση δεν είναι απλά μια λύση, ένα προϊόν ή μια υπηρεσία. Είναι μια παγκόσμια επανάσταση που έχει αντίκτυπο σε κάθε τι που αφορά τις οδικές μεταφορές. Αποτελεί την επανάσταση που θα πρέπει να αποδεχτούμε για να διασφαλίσουμε τη αειφορία των οδικών μεταφορών κοιτάζοντας το μέλλον.
Ως τομέας, οι οδικές μεταφορές πρέπει να γεφυρώσουν το χάσμα ανάμεσα στις καινοτομίες που φιγουράρουν στα πρωτοσέλιδα για εντυπωσιασμό όπως τα αυτόματα οχήματα και στην πραγματικότητα των δρόμων μας σήμερα. Θα πρέπει να δείξουμε ξεκάθαρα το πώς όλα αυτά τα ψηφιακά βήματα δείχνουν το δρόμο προς ένα αειφόρο μέλλον.
Παραθέτοντας τα λόγια του Γενικού Γραμματέα της IRU Umberto de Pretto: «Το μήνυμα είναι απλό. Ο κόσμος δεν θα είναι έτοιμος για αυτόνομα οχήματα χωρίς μια ολοκληρωμένη ψηφιακή υποδομή στην εφοδιαστική αλυσίδα».
Source: IRU (read the original article in english here)