Επίσημο λογότυπο της ΟΦΑΕ.
  • H Ομοσπονδία
  • Σχολές ΟΦΑΕ
  • Σύστημα TIR
  • Μεμονωμένη εγγύηση
  • Νέα
  • Νομοθεσία
  • Επικοινωνία
  • Μέλη

Νέα

  • Όλα τα Νέα
  • Δράσεις
  • Δελτία Τύπου
  • Διεθνή Νέα
  • Επικοινωνία με τα Υπουργεία
  • Εκδηλώσεις
  • Οδικές Απαγορεύσεις
  • Θέσεις Εργασίας
  • Διάφορα
  • Νέα
  • Επικοινωνία Με Τα Υπουργεία

ΚΟΙΝΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ - ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΦΟΡΕΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ17 Νοεμβρίου 2025

ΚΟΙΝΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΦΟΡΕΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ

                                                                                                              Aθήνα, 12 Νοεμβρίου 2025

 

Προς:

 

Τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης

κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη

 

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Υπουργό, κ. Χρίστο Δήμα

Αναπλ. Υπουργό, κ. Κωνσταντίνο Κυρανάκη

 

Το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

Υπουργό, κ. Μιχαήλ Χρυσοχοΐδη

 

 

ΘΕΜΑ: “Παρατηρήσεις και αίτημα διαλόγου σχετικά με τις ρυθμίσεις του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για τα όρια ταχύτητας και τα πρόστιμα στα βαρέα οχήματα. Αντιεπαγγελματική προσέγγιση του οδικού ελέγχου βαρέων οχημάτων από την Ελληνική Αστυνομία και αθέμιτες πρακτικές”

 

Αξιότιμε Κύριε Αντιπρόεδρε

Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,

Οι συνυπογράφοντες φορείς, εκπροσωπώντας το σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας της χώρας - τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, τα logistics, τη διαμεταφορά, την ακαδημαϊκή και επιχειρησιακή κοινότητα του κλάδου - επιθυμούμε να σας εκφράσουμε την έντονη ανησυχία μας σχετικά με τις νέες διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως ισχύουν, όσον αφορά τα όρια ταχύτητας και τις διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται στα φορτηγά οχήματα. Κυρίως όμως μας ανησυχεί ο τρόπος ελέγχου, καθώς το φορτηγό αποτελεί τον νούμερο ένα στόχο των ελεγκτών της Τροχαίας για να βεβαιώσουν πλήθος  παραβάσεων ταχύτητας προφανώς για στατιστικούς σκοπούς και όχι ουσιαστικούς. Διαρκώς δεχόμαστε καταγγελίες ότι ομάδες ελέγχου σταματάνε φορτηγά αποκλειστικά για να ελέγξουν το όριο ταχύτητας βάση του ταχογράφου και δεν ελέγχουν την γενική κατάσταση του οχήματος, τα έγγραφα μεταφοράς, την ασφάλεια της φόρτωσης, τα βάρη και τις διαστάσεις ή τα ωράρια. Τους ενδιαφέρει μόνο να βεβαιώσουν 10 συνήθως παραβάσεις ταχύτητας σε ένα φορτηγό (825€!!!) προφανώς για να ικανοποιήσουν τους στατιστικούς τους στόχους. Διαρκώς διαβάζουμε δελτία τύπου που μιλάνε για χιλιάδες παραβάσεις ταχύτητας, γνωρίζετε όμως ότι το 90% αφορά φορτηγά οχήματα;

Συγκεκριμένα, διαπιστώνουμε ότι η επιβολή υψηλών προστίμων ακόμη και για ελάχιστη υπέρβαση του ορίου ταχύτητας δημιουργεί ένα ιδιαίτερα τιμωρητικό πλαίσιο. Ενδεικτικά, ακόμη και στην περίπτωση που ένα φορτηγό κινείται με ταχύτητα 81 χιλιομέτρων την ώρα – δηλαδή μόλις ένα χιλιόμετρο πάνω από το όριο των 80 χλμ/ώρα – προβλέπεται πρόστιμο 150 ευρώ. Η πρακτική αυτή δεν εμφανίζεται σε καμία άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τέτοια αυστηρότητα και δεν λαμβάνει υπόψη καμία τεχνική ή ρεαλιστική ανοχή. Επιπλέον, εφαρμόζεται συστηματικά η πρακτική ελέγχου των δεδομένων του ψηφιακού ταχογράφου αναδρομικά έως και για 56 ημέρες για έλεγχο της ταχύτητας, ενώ αυτό βάση Κανονισμών έχει αποκλειστική εφαρμογή στον έλεγχο των ωραρίων των οδηγών. Πρόστιμα επιβάλλονται για παραβάσεις ταχύτητας που ενδεχομένως τελέστηκαν εβδομάδες πριν, χωρίς να αποδεικνύεται σε ποια χώρα κινούνταν το όχημα ή ο ακριβής τόπος τη συγκεκριμένη στιγμή, ποιο ήταν το εκάστοτε ισχύον όριο ταχύτητας, ή αν το όχημα βρισκόταν σε αυτοκινητόδρομο, εθνική, επαρχιακή οδό ή κατοικημένη περιοχή. Η πρακτική αυτή δημιουργεί σοβαρά ζητήματα νομικής σαφήνειας, ισονομίας και πρακτικής εφαρμογής. Είναι δυνατόν τα ελεγκτικά όργανα να μην γνωρίζουν την βασική αρχή, ότι οι συρρέουσες παραβάσεις αφορούν παραβάσεις που τελέστηκαν στον ίδιο τόπο και χρόνο; Είναι δυνατόν να μην γνωρίζουν ότι δεν στοιχειοθετείται παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αν είναι άγνωστος ο τόπος; Την Ελληνική Αστυνομία την ενδιαφέρει πραγματικά η οδική ασφάλεια ή μόνο οι πλασματικοί αριθμοί; Οι Έλληνες αυτοκινητιστές αναγκαστικά καταβάλλουν τις ποινές, ισχύει το ίδιο για τους αλλοδαπούς οδηγούς και επιχειρήσεις; Μήπως δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός εις βάρος μας;

Θα θέλαμε επίσης να επισημάνουμε ότι η οδική ασφάλεια αποτελεί αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα για όλους τους φορείς που εκπροσωπούμε, καθώς αφορά πρωτίστως τους ίδιους τους επαγγελματίες οδηγούς και τις οικογένειές τους. Κανείς άλλος δεν έχει περισσότερους λόγους να επιθυμεί ασφαλείς δρόμους και ορθές οδηγικές πρακτικές από τους ανθρώπους που εργάζονται καθημερινά σε αυτούς. Όλα τα βαρέα φορτηγά οχήματα που κυκλοφορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτουν εδώ και δεκαετίες εργοστασιακό περιοριστή ταχύτητας ρυθμισμένο στα 90 χλμ/ώρα, σύμφωνα με την Οδηγία 92/6/ΕΟΚ. Επιπλέον, οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι αποτελούν πλέον σύγχρονες, ασφαλείς υποδομές ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Συνεπώς, η αυστηρή επιβολή ορίου ταχύτητας στα 80 χλμ/ώρα και η τιμωρία ακόμη και στα 81 χλμ/ώρα δεν ενισχύει ουσιαστικά την οδική ασφάλεια, αλλά δημιουργεί ένα άδικο και δυσανάλογο πλαίσιο για έναν κλάδο που ήδη λειτουργεί με διεθνή πρότυπα. Οι συνέπειες των παραπάνω ρυθμίσεων είναι ήδη εμφανείς. Οδηγοί και επιχειρήσεις λειτουργούν υπό ένα καθεστώς συνεχούς φόβου προστίμων και αφαίρεσης αδειών, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά τη ροή των μεταφορών, δημιουργεί καθυστερήσεις, αυξάνει το λειτουργικό κόστος και μειώνει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής εφοδιαστικής αλυσίδας. Ειδικότερα, οι διεθνείς μεταφορές, τα ψυχόμενα φορτία, τα εξαγώγιμα προϊόντα και ο εφοδιασμός της αγοράς υφίστανται σημαντική πίεση και κίνδυνο απώλειας συμβολαίων και συνεργασιών. Οι ίδιες οι κατασκευάστριες εταιρείας των οχημάτων δίνουν οδηγίες στα εγχειρίδια χρήσης των οχημάτων ότι η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος στο περιβάλλον επιτυγχάνεται με μέσες ταχύτητες μεταξύ 83χλμ/ώρα και 86χλμ/ώρα ενώ εμείς δεν μπορούμε να το εφαρμόσουμε και καταπονούμε τους κινητήρες των οχημάτων στο πλαίσιο τήρησης των διατάξεων του Κ.Ο.Κ.

Οι Ευρωπαϊκοί Κανονισμοί 561/2006 και 165/2014 θεσπίζουν με σαφήνεια ότι οι ταχογράφοι προορίζονται για την επαλήθευση της συμμόρφωσης με την κοινωνική νομοθεσία στις οδικές μεταφορές και όχι για την επιβολή γενικών κανόνων οδικής κυκλοφορίας, όπως η παραβίαση του ορίου ταχύτητας. Ο ταχογράφος δεν υποκαθιστά την χρήση τεχνικών μέσων ελέγχου της ταχύτητας(ραντάρ) και η αποκλειστική  του χρήση για αυτό τον σκοπό υπερβαίνει το πεδίο εφαρμογής των Κανονισμών. Ο ταχογράφος καταγράφει την ταχύτητα για να επιβεβαιώνετε η ορθή του λειτουργία, να διαπιστώνονται παρεμβάσεις με σκοπό την απάτη στα δεδομένα καταγραφής, να ελέγχεται η ορθή λειτουργία του περιοριστή ταχύτητας και να διευκολύνεται η προανάκριση τροχαίων ατυχημάτων. Ο ταχογράφος κατά την χρήση του βάσει των ανωτέρω Κανονισμών έχει φυσιολογικές αποκλίσεις από την πραγματική ταχύτητα έως 6χλμ/ώρα και αυτό πρέπει πάντοτε να λαμβάνεται υπόψη.

Με πλήρη σεβασμό στο έργο της Πολιτείας και στη σημασία της οδικής ασφάλειας, θεωρούμε αναγκαία την αναθεώρηση των παραπάνω ρυθμίσεων και την εναρμόνισή τους με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Συγκεκριμένα, προτείνουμε να εξεταστεί η επαναφορά του ορίου ταχύτητας των φορτηγών στους αυτοκινητόδρομους στα 90 χλμ/ώρα, όπως ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η καθιέρωση λογικής ανοχής στις μετρήσεις ταχύτητας, η αποσαφήνιση ή κατάργηση της πρακτικής των αναδρομικών ελέγχων ταχύτητας 56 ημερών χωρίς χωρική και νομική αναφορά και, κυρίως, η έναρξη θεσμικού διαλόγου με τους φορείς του κλάδου.

Ζητούμε από την Πολιτεία να εξετάσει άμεσα:

  • Εναρμόνιση του ορίου ταχύτητας των βαρέων φορτηγών στους αυτοκινητόδρομους με τα ευρωπαϊκά δεδομένα (90 χλμ/ώρα)
  • Εντωμεταξύ, αναθεώρηση του προστίμου από τα 81 χλμ/ώρα, θέσπιση λογικής ανοχής 5–10 χλμ/ώρα.
  • Κατάργηση του αναδρομικού ελέγχου της ταχύτητας 56 ημερών από ταχογράφο.
  • Άμεση διακοπή της βεβαίωσης συρροής παραβάσεων ταχύτητας κατά παράβαση των διατάξεων του Κ.Ο.Κ. και αναλογική βεβαίωση παραβάσεων σε όλα τα οχήματα με βάση την επικινδυνότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων
  • Ακύρωση όσων παραβάσεων έχουν βεβαιωθεί με την συγκεκριμένη πρακτική
  • Συγκρότηση κοινής ομάδας εργασίας Υπουργείων – φορέων εφοδιαστικής και έμπειρων ελεγκτών για τεκμηριωμένες λύσεις.

Κύριε Αντιπρόεδρε

Κύριοι Υπουργοί,

Οι φορείς μας εκπροσωπούν χιλιάδες επιχειρήσεις, οδηγούς και επαγγελματίες. Δεν ζητούμε εξαίρεση από την οδική ασφάλεια∙ ζητούμε δίκαιη, λογική και ευρωπαϊκά εναρμονισμένη εφαρμογή της. Αναγνωρίζουμε ότι στις τάξεις της Ελληνικής Αστυνομίας υπηρετούν ιδιαίτερα έμπειρα στελέχη που έχουν διακριθεί στον έλεγχο βαρέων οχημάτων αλλά δυστυχώς  αποτελούν μειοψηφία. Με σεβασμό στους θεσμούς και διάθεση συνεργασίας, παραμένουμε στη διάθεσή σας για συνάντηση και εποικοδομητικό διάλογο.

Μετά τιμής,

Οι συνυπογράφοντες

                                                         Παρασκευάς Φραντζέσκος, Πρόεδρος ΕΕΣΥΜ

                                                         Διονύσιος Γρηγορόπουλος, Πρόεδρος ΕΕΒΨ&L

                                                         Κωνσταντίνος Θεοφανίδης, Πρόεδρος ILME

                                                         Δημήτριος Κιούσης, Πρόεδρος ΠΕΕΔ    

                                                         Απόστολος Κενανίδης, Πρόεδρος ΟΦΑΕ   

 

  • ΚΟΙΝΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ - ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΦΟΡΕΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ

Προσφατα νεα της κατηγοριας

Νοεμβριος 2025
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ14 Νοεμβρίου 2025

ΟΦΑΕ Αίτημα ανάκλησης του μέτρου περιορισμού στάθμευσης φορτηγών οχημάτων στο οδικό δίκτυο Π.Α.Θ.Ε.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ12 Νοεμβρίου 2025

Εγκατάσταση ορθού τύπου ταχογράφου στο πλαίσιο υποχρέωσης μετάβασης σε ευφυή ψηφιακό ταχογράφο 2ης έκδοσης, οχημάτων που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικό κράτος μέλος από αυτό της ταξινόμησης

Οκτωβριος 2025
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ13 Οκτωβρίου 2025

Πρόσκληση για την υποβολή αιτήσεων για την χορήγηση των αδειών ΕΔΥΜ έτους 2026

Σεπτεμβριος 2025
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ03 Σεπτεμβρίου 2025

e-ΕΔΥΜ - Διαδικτυακό σεμινάριο για μεταφορικές εταιρείες

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ01 Σεπτεμβρίου 2025

Παράταση για την εφαρμογή του ICS2 R3 στις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές

Αυγουστος 2025
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ25 Αυγούστου 2025

16η δέσμη κυρώσεων της ΕΕ σε βάρος της Ρωσίας και επέκταση τομεακών μέτρων έναντι Λευκορωσίας – Άδεια άσκησης επαγγέλματος οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων (ΑΟΜ)

Ιουλιος 2025
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ25 Ιουλίου 2025

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΑΑΔΕ ΓΙΑ ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΦΠΑ ΣΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ BOΗΘΗΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΟΥ ΣΥΝΔΕΟΝΤΑΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΞΑΓΩΓΗ

Ιουνιος 2025
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ12 Ιουνίου 2025

Άρση υφιστάμενης υποχρέωσης υποβολής ENS

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ04 Ιουνίου 2025

Διευκρινίσεις προς τις Υπηρεσίες Μεταφορών των Περιφερειών παρέχει το υπουργείο σχετικά με τις άδειες κυκλοφορίας ΦΔΧ και τη διαδικασία μεταβίβασής τους σε περίπτωση εταιρικών μετασχηματισμών

Μαρτιος 2025
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ28 Μαρτίου 2025

Εφαρμογή ICS2 στα ελληνικά τελωνεία

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ26 Μαρτίου 2025

Διευκρινίσεις σχετικά με την κοινωνία συνιδιοκτητών φορτηγών δημόσιας χρήσης

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ24 Μαρτίου 2025

Παροχή οδηγιών για τις Άδειες Διέλευσης στις διεθνείς οδικές εμπορευματικές μεταφορές

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ20 Μαρτίου 2025

Ταχογράφος – Υποχρέωση τοποθέτησης ευφυούς ταχογράφου 2ης έκδοσης (retrofit) – Τήρηση αρχείων 56 ημερών από τον οδηγό

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ18 Μαρτίου 2025

Αντιμετώπιση προβλημάτων που δημιουργήθηκαν με την αναβάθμιση του συστήματος διαμετακόμισης NCTS στη Φάση 5

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ10 Μαρτίου 2025

Παράταση ισχύος αδειών διέλευσης Μαυροβουνίου

Φεβρουαριος 2025
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ13 Φεβρουαρίου 2025

Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας σύμφωνα με τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Οδηγίας (ΕΕ) 2024/846 για τις δραστηριότητες των οδικών μεταφορών

Ιανουαριος 2025
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ16 Ιανουαρίου 2025

Παράταση ισχύος αδειών διέλευσης Μαυροβουνίου

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ10 Ιανουαρίου 2025

Έναρξη παραγωγικής λειτουργίας NCTS Φάση 5

Δεκεμβριος 2024
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ23 Δεκεμβρίου 2024

Χορήγηση αδειών ΕΔΥΜ 2025

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ19 Δεκεμβρίου 2024

Υποχρέωση τοποθέτησης ευφυούς ταχογράφου 2ης έκδοσης - Επικυρωμένα γνήσια αντίγραφα κοινοτικών αδειών

ΑΘΗΝΑ

Πατησίων 351,  11144 – Αθήνα
Τ210 2019760-62  F2102284368  info@ofae.gr
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΧΑΡΤΗ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Γιαννιτσών 39,  54627 – Θεσσαλονίκη
Τ2310521129  F2310530552  salonica@ofae.gr
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΧΑΡΤΗ

NEWSLETTER

Εγγραφήκατε επιτυχώς Έχετε ήδη εγγραφεί Μή έγκυρη διεύθυνση
  • Βρείτε μας στο facebook
© 2025 - All rights reserved
Handcrafted by Radial